Nyckeln till en enklare biltillvaro

Innan du ger dig ut på vägarna vill vi ge dig praktisk information om bilen som du kan ha nytta av i vardagen. Här hittar du vilka avtal som bilen omfattas av, vad du ska göra vid skada eller stöld. Här finns också namn och telefonnummer till oss som vill hjälpa dig till en bekväm tillvaro med din bil.

TANKA/TVÄTTA/StÄDA

Ta hand om bilen, det blir trevligare för alla.

  • Tanka gärna vid halv tank. Förlorat/trasigt/utgående tankkort, kontakta transportenheten för ny beställning.
  • Ladda gärna el så ofta du kan, men ta in laddkabeln i bilen när den inte används.
  • Tvätta och städa vid behov. Avtal med Autotvätten, Arenavägen 13 Länk till annan webbplats. (vid ICA Maxi) finns. Kontakta transportenheten för abonnemang

Parkera

  • Tjänstebilen parkerar du utan extra kostnad på sjukhusområdets aviserade parkeringar.
  • På övriga platser i Östersund och Frösön kan du använda appen ”Parkster” och koppla det till tankkortet hos CircleK kontakta transportenheten för mer information.

Vid Skada

Om din bil skulle bli skadad eller om du råkar ut för stöld måste du fylla i en skadeanmälan.

  • Fyll i en skadeanmälan på lansforsakringar.se Länk till annan webbplats.
  • Ägarens namn: Region Jämtland/Härjedalen
    Orgnr: 232100-0214
    Momspliktig? Kryssa i rutan för JA.
  • Försäkringsbolaget anvisar verkstad och meddelar när skadan är godkänd och reparationen kan påbörjas. Vid skada med motpart meddelar försäkringsbolaget vem som är vållande.
  • I leasingavtalet ingår avgiften för försäkrings- och självriskkostnaden och detta betalas av Transportenheten.

Vid stöld

Vid glasskada

Skadeanmälan fylls i hos glasverkstaden, ingen skadeanmälan behöver göras till Protector försäkring. Boka tid för lagning/byte av vindrutan hos Ryds Bilglas eller Carglass.

Vid olycka

För bärgning vid olycka, ring Assistancekåren, 020-912 912

Vid driftstopp

Om olyckan skulle vara framme finns assistansavtal och under driftstopp får du naturligtvis en tillfällig hyrbil. Kontaktuppgifter till just ditt bilmärke hittar du nedan. Från utlandet använder du dig av numret som börjar med +46.

Driftstopp aLkolås

Vid driftstopp på grund av Dräger alkolås, ring Dräger assistans tel: 020-507 507

Service och reparationer

Alla Arentos personbilar har service- och reparationsavtal. Din lokala märkesverkstad utför service och underhållsreparationer om du uppger att bilen har serviceavtal. Avtalet omfattar inte förbrukningsmaterial mellan servicetillfällena. Skador som inte ingår i underhållsreparation betalas av dig som hyr bilen. Vid skador och olyckor måste du skriva en skadeanmälan.

Skoda - Service och garanti Berners: Sveg Länk till annan webbplats., Östersund Länk till annan webbplats., Åre Länk till annan webbplats.
KIA - Service och garanti: Jemtbil Östersund Länk till annan webbplats., Service: samtliga Mekonomen Länk till annan webbplats., MECA Länk till annan webbplats. och AutoExperten Länk till annan webbplats. i Jämtland
Toyota - Service och garanti: Sandström Ljunqvist Länk till annan webbplats.

Däck

Vinter- och sommardäck ingår i din hyra liksom säsongsskiftning och förvaring av hjulen. Behöver du nya däck och byta inför säsong vänder du dig till din anvisade däckverkstad eller pratar med Arento

Bräcke Vulkverkstad Länk till annan webbplats.
Däckab i Hede AB Länk till annan webbplats.
Däckverstan i Järpen AB Länk till annan webbplats.
Ollanders Vulk AB Länk till annan webbplats. (Strömsund)
Däckab i Sveg AB Länk till annan webbplats.
Ringservice i Östersund AB Länk till annan webbplats.

Alkolås

Alkolåset ska kalibreras en gång per år. När det är dags för kalibrering/service kommer handenheten att ”larma” i god tid. Munstycken finns att köpa via närmaste Drägeråterförsäljare. För återförsäljare, se Drägers hemsida: www.drager.se Länk till annan webbplats.

Kontaktuppgifter RJH

Kontaktuppgifter ARENTO