FAKTURERA ARENTO

Vi vill arbeta med en mer effektiv och miljövänlig hantering av leverantörsfakturor och tar därför enbart emot e-fakturor. Du som ska skicka en e-faktura till Arento har tre olika alternativ att välja mellan.

1. E-FAKTURA DIREKT FRÅN ERT SYSTEM

Har ni ett ekonomisystem som möjliggör elektronisk fakturering direkt från systemet är det alltid det enklaste och smidigaste.

Många av de vanliga ekonomisystemen har idag denna möjlighet och vi kan ta emot fakturor i de flesta format på marknaden.

Skickar du e-fakturor till oss från ditt system behöver du inte skicka en förfrågan om anslutning först utan kan direkt skicka din första faktura.

Vid frågor om anslutning kontakta: InExchange på telefonnummer 0500-44 63 60.

För information om GLN-nummer, se Företags- och bankuppgifter (högerspalten).

2. WEBFAKTURA SOM KNAPPAS I PORTAL

Om ni inte har ett ekonomisystem som möjliggör elektronisk fakturering kan ni enkelt registrera era fakturor kostnadsfritt på någon av nedanstående webbportal:

INEXCHANGE WEB

För att skicka fakturor via InExchange Web skapar ni konto kostnadsfritt på www.inexchange.se/e-faktura Länk till annan webbplats.. Vid fakturering till bolag inom Sveviakoncernen är det gratis att skicka 100 fakturor/år via den kostnadsfria tjänsten InExchange Web Bas.

Vill du veta mer eller behöver hjälp med att komma igång? Du kan läsa mer i användarguiden Länk till annan webbplats. för InExchange Web.

BEAST PORTAL

För att skicka fakturor via BEAst Portal går ni in på www.beastportal.com Länk till annan webbplats. och registrerar er kostnadsfritt. Sedan kan ni fritt fakturera Arento.

För information om GLN-nummer, se Företags -och bankuppgifter (högerspalten).

3. E-FAKTURERING VIA INEXCHANGE FAKTURASKRIVARE

Om de fria webbportalerna inte täcker ert behov finns även möjlighet att använda InExchange Fakturaskrivare. InExchange Fakturaskrivare är ett skrivarprogram som hjälper er att konvertera de fakturor ni skapar i ert vanliga bokföringssystem till e-fakturor.

Vill du veta mer eller behöver hjälp med att komma igång? Du kan läsa mer i användarguiderna Länk till annan webbplats. för InExchange Fakturaskrivare.

För information om GLN-nummer, se Företags- och bankuppgifter (högerspalten).

DISPENSANSÖKAN

För att få skicka fakturor via mail (PDF) eller papper till oss måste ni som leverantör ansöka om dispens. Detta gör ni genom att skicka en dispensansökan till ekonomi@svevia.se innehållande uppgifter om bolagsnamn, organisationsnummer och anledning till varför ni inte kan skicka e-faktura.

Vid ansökan får ni svar inom två arbetsdagar med en tillfällig dispens och uppgifter om vart ni kan skicka era fakturor. Långsiktig dispens utdelas ytterst restriktivt.